FORÅRSUDSTILLING 2024: ÅBENT/ÖPPET 23. MARTS - 7. APRIL samt 13-14. april, 10:30 - 17:00, HÄRNESTADSVÂGEN 127, VED PULKEN! tlf: +45 31 69 47 26. (EVT. ÆNDRINGER ANNONCERES HER)

30. marts 2012

Tranevåren er godt igang

Tranevåren er godt igang og atter engang overgår den mine forventninger. Der må simpelthen efterhånden være ret mange traner, for da jeg en morgen for snart en uge siden talte 4759 tænkte jeg, at dette muligvis var årets topnotering. Bagefter sank antallet til mellem to- og tretusinde i nogle dage, men så fik vi klart vejr, varme og vestenvind og fik en ny top lige under syv tusinde fugle. Hvor mange der er lige nu, ved jeg ikke. Jeg har haft for travlt til at tælle op, men der er tusinder - og i modsætning til den seneste uge, hvor stort set alle fugle har opholdt sig i Pulken, har de idag været mere spredt rundt i landskabet.
Vel et par tusinde har stået på Pulken dagen igennem, men den sene eftermiddag opviste en stadig strøm af fugle som i lav højde fløj ind ind til overnatning. At de fløj så lavt gør, at jeg ikke tror det drejede sig om ankommende fugle som lige havde passeret Østersøen, snarere om fugle som havde været på togt i agerlandet. I dagens løb har der lydt skræmmeskud - det er Göran Frisk, vort kommunale fugleskræmsel, som er på færde, og jeg har modtaget rapporter om fouragerende traner bl.a. ved Sjögård. Idag er det gået en smule over gevind, lader det til.
Kulminationen på denne dag var en fælles opflyvning i solnedgangen; traneflokken nærmest dækkede hele den sydlige horizont. Noget må have skræmt dem, men det var enormt flot og lyden af det var nærmest et tranebrøl - som afslutningen på "Der er et yndigt land" til en fodboldlandskamp på hjemmebane.


Pludselig gik alle traner på vingerne

Hele flokken skræmt op af et eller andet

Traner og de der, som ligner "Balletdanse-tøser", som Solveig siger

Opskræmte traner mod synkende sol over vest-Pulken

Opskræmte traner på aftenhimlen