FORÅRSUDSTILLING 2024: ÅBENT/ÖPPET 23. MARTS - 7. APRIL samt 13-14. april, 10:30 - 17:00, HÄRNESTADSVÂGEN 127, VED PULKEN! tlf: +45 31 69 47 26. (EVT. ÆNDRINGER ANNONCERES HER)

13. april 2013

SENESTE NYT - RYD BAGSIDEN! ÅRETS REKORDTÆLLING ER IGANG




Så. Så, for pokker. Det vælter ind med traner nu. Som forudsagt har vestenvinden udløst massivt tranetræk og mens jeg sidder og skriver toner en ny flok frem over Ulf Børjessons ramponerede golf, som holder derude i vinterrapsen og agerer fugleskræmsel.
Det er med at være på pletten. For et øjeblik siden var jeg ude i haven for at se, om der skete noget. Selvfølgelig gjorde der dét. En mosehornugle passerede direkte over mig i ti meters højde. Jeg ved egentlig ikke, hvad jeg laver i haven uden kamera og kikkert på en dag som denne.

Lille flagspætte skriger fra Gamla fåran, der er fald af drosler og rødhalse. Forårets tidlige trækfugle ankommer nu i mængde, igår var her massivt fald af jernspurve - det må jeg vel have lov at kalde det, når jeg får den som årsart i form af en flok på fire i en kvalkved ved Graften.

Vi har sat en fuglekasse op, en fluesnapper/rødstjertekasse, som har stået i kælderen i snart tre år. Nu var pigerne med til at slå søm i - det gik uden ulykker!
Vi læste brugsanvisningen. Mellem en og tre meter oppe skulle den sidde. Ingeborg tænkte sig lidt om og sagde så; "Far, hvordan læser fugle? - Læser de med sin stemme?". Jeg forstod først ikke hvad hun mente, "fugle kan slet ikke læse", sagde jeg. "Hvordan ved de så, at det er en kasse til dem?" undrede hun sig. Naturligvis gik hun ud fra, at brugsanvisningen var rettet til fuglene. Jeg håber virkelig, at jeg ikke grinede for meget. Jeg forklarede, at fuglene selv kunne se, at det var en kasse med det rette hul, som passede til dem. Jeg bliver igen og igen overrasket over børnenes fuldstændig logiske sans. Hvordan fanden skal de vide, at fugle ikke kan læse, når Ariel er ven med en fisk og en krebs og askepot taler med mus og fugle? Jeg er glad for deres spørgsmål, som viser mig hvor bundet til antagelser jeg selv er.

Hvor vil verden hen, med sine fire fjerdedele?

SENESTE NYT - RYD BAGSIDEN!
MINE UDSTILLINGSGÆSTER SIGER, AT DE NU ER OPPE I 2300 TRANER PÅ PULKEN, DE SOM HAR TID AT TÆLLE. DET ER ÅRETS HØJESTE TAL.


Traner lander ,på typisk vis, med "svanehals" og udslået landingsstel. Dette er fugle som har været på langfart.



Som man ser, er det ikke sol og høj himmel, som nødvendigvis skal til, for at se tranerne ankomme til Pulken. Det er vestenvinden, som bringer dem hertil. Det har været solskin og østenvind siden i søndags, bortset fra tågedagen fredag den 12. På jorden ses Ulf Børjessons gåseskræmsel, vi regner med, at den er rustet bort om nogle år.



Tåget aften i Pulken i torsdags.



Ulf kører ud med tranemad, torsdag morgen.

Ingeborg ser på indtrækkende traner - det var for en uge siden, sidst de ankom.