FORÅRSUDSTILLING 2024: ÅBENT/ÖPPET 23. MARTS - 7. APRIL samt 13-14. april, 10:30 - 17:00, HÄRNESTADSVÂGEN 127, VED PULKEN! tlf: +45 31 69 47 26. (EVT. ÆNDRINGER ANNONCERES HER)

12. marts 2014

STORT TRANEINFLUX IDAG!

Traner flyver til overnatning i Pulken den 11. marts 2014


Det er med blandede følelser, at jeg ser traneflok efter traneflok trække ind sydfra.
Normalt er den første store dag, hvor traner i tusindtal ankommer til Pulken, en festdag, men i år har de taget mig på sengen! En hurtig optælling kl 18 gav 1380 rastende traner - sikkert en grov undervurdering - men jeg  knokler endnu, for at få min udstilling klar til weekenden. Der er billeder som skal rammes ind og hænges op, og så sent som nu i eftermiddag færdiggjorde jeg et stort maleri, inspireret af gårsdagens indflyvning til overnatningspladsen i Pulken - en traneflok i silhouet mod den orange aftenhimmel.
Lige nu lander 20 traner på marken udenfor mit ateliervindue og flere kredser højt oppe i den  klare himmel, før også de lægger an til landing. Vi skriver idag den 12. marts, og dette er så langt det tidligste masseinflux jeg har oplevet i Pulken. Sidste år skete det 1. april!
Jeg åbner udstilling på fredag, den 14. marts, åbningstiderne er 11 - 17, med forbehold for evt. udvidelser og lukkedage, og jeg kommer til at have åbent i hvert fald til og med Påsken. Adressen er Härnestadsvägen 127, 296 91 Åhus, Sverige
Hold dig orienteret her, på www.carlchristiantofte.blogspot.com

Iøvrigt har dagen budt på en stor sjældenhed i Pulken, en ederfuglehan, som hele dagen har rastet i nord-Pulken, sammen med grå-, krik- og gravænder! Det er helt usædvanligt, faktisk sjældnere end amerikansk krikand! 
Hele eftermiddagen har den adulte vandrefalk rastet på pælene ude i engen, noget som ikke anfægter tranerne. Også den store tornskade er på plads - den holder til ca stik syd for parkeringspladsen. 
Nedenfor ses en serie billeder fra idag - udstillingsforberedelser og indflyvende traner!

udstillingsforberedelser, der vælges ud.

Traner lægger an til landing

En traneflok med kurs mod Pulken

Traner trækker ind over marken syd for huset

Tranekile over marken, hvor andre traner søger føde

Der rammes ind på terrassen i det varme vejr


Carl Christian Tofte