FORÅRSUDSTILLING 2024: ÅBENT/ÖPPET 23. MARTS - 7. APRIL samt 13-14. april, 10:30 - 17:00, HÄRNESTADSVÂGEN 127, VED PULKEN! tlf: +45 31 69 47 26. (EVT. ÆNDRINGER ANNONCERES HER)

6. marts 2013

FORÅRSTEGN, UGLER OG ÅRETS FØRSTE TRANEOVERNATNING

Det har været en rigtig forårsdag! Det er sjovt, som man kan se det på lyset. Det er en ny årstid. Lærken synger, tranen skriger, der går viber i Pulken og så blev jeg overfløjet af årets første nældens takvinge ude i haven, mens jeg baksede med naboens væltede fyrretræ. Insekterne er igang, ikke blot sølvfiskene og dem som kommer ind med brændekurven. Toplettet mariehøne og stueflue har været aktive i mindst en uge, nu.

Da jeg ved 16 tiden var ved at være træt af at male tog jeg til Friseboda, i håb om lidt aftentræk. Havet var helt stille, gik i et med himlen og fuglene lå på havet uden spejlbillede og svævede i et tomrum, men belyst af lav sol. Han og hun fløjlsand og 105 havlitter - og det er mange.
Træk var der til gengæld intet af før 17:03, hvor årets første store præstekrave trak nordpå, lavt over havet. Fire nordiske lappedykkere kom osse i bogen og netop som jeg forlod Friseboda trak fire hulduer nord.

I skumringen var jeg tilbage ved Pulken, smågrupper af traner trak ind til overnatning - det blev 11 stk, og det er årets første traneovernatning i Pulken. Gårsdagens premiærefugl blev ikke til natten.

Der er rapporteret mosehornugle ved Åhus kärr idag og skovhornugle på Håslövs Ängar. Høgeuglen er osse på plads ved Sjögård og så er der endnu sædgæs og sangsvaner i området. De er ikke i Pulken, som stadig er dækket af rådden is, men langs vej 118 syd for yngsjö stod flere flokke.


Havlitter, Friseboda 06.03.13

Sådan ser en høgeugle ud, når tomtkryss nr. 166
skal dokumenteres. Set fra Härnestadsvägen 127,
var den var federe når den fløj!

Så gik jeg nærmere

og nærmere

Sjögård med høgeugle

Pulkens vestlige spids, hvor Helge Å deler sig i Graften (til venstre)
 og det nye løb mod Gropahålet (til højre). 26. februar 2013.

Helge Å fra Härnestads Bro mod øst. 26. februar 2013.



Høgeuglen igen, det må være 27. februar.

05.03.13.
Årets første trane i Pulken.

Årets første trane går gennem isen.

Årets første trane klarer sig.