FORÅRSUDSTILLING 2024: ÅBENT/ÖPPET 23. MARTS - 7. APRIL samt 13-14. april, 10:30 - 17:00, HÄRNESTADSVÂGEN 127, VED PULKEN! tlf: +45 31 69 47 26. (EVT. ÆNDRINGER ANNONCERES HER)

23. marts 2012

Optælling af tranerne ved daggry

Var ude fra daggry for at forsøge at få et overblik over tranerne. Der var mange. Når sådan en tælling skal gennemføres er der ingen tid til at nyde naturen. Det er ben hårdt arbejde. I min søvndrukne tilstand havde jeg glemt at putte en blyant i lommen, og uden blyant går det ikke, men heldigvis fandt jeg én i rygsækken.
Tranerne sprøjter forbi og alle fugle lander omkring matningsfältet, hvilket betyder, at de er i luften i under et minut. I løbet af det tidsvindue skal de tælles. Tællingen stoppede på 4759 fugle. Jeg kan have misset nogle, da det ikke kan lade sig gøre at holde øje med om nogle fugle forlader Pulken i østlig retning, når hovedparten af fuglene flyver mod vest i lav højde, men indimellem tjekkede jeg horizonten rundt og udflyvningen mod øst var minimal - et par fugle i ny og næ, så tællingen var så præcis som den kan blive, når man er ene mand på pinden.

Det lader til, at det er misteldroslernes dag, idag

Nord-Pulken, mod øst.

De er lige landet ved Matningsfältet.

Indflyvning til Matningsfältet.

Tranerne skal tælles når man ser dem sådanher; nemlig inden de når at lande.

Næsset i nord-Pulken med traner.

Det berømte danseudbrud er igang.

Traner på engen i daggryet.

Munkegribbe.

Tja.

Så kom solen op; nord-Pulken mod øst.