FORÅRSUDSTILLING 2024: ÅBENT/ÖPPET 23. MARTS - 7. APRIL samt 13-14. april, 10:30 - 17:00, HÄRNESTADSVÂGEN 127, VED PULKEN! tlf: +45 31 69 47 26. (EVT. ÆNDRINGER ANNONCERES HER)

26. marts 2023

TRANEPROGNOSE FOR DEN KOMMENDE UGE - SAMT STORKENYT

 


Det er altså et lidt underligt forår. Jeg kan ikke rigtig finde ud af, hvad der er gået af tranerne. For at tage det fra begyndelsen, så havde jeg regnet med, at de ville komme temmelig sent i år. Af samme grund udskød jeg åbningen af min forårsudstilling til 24. marts. Jeg plejer at åbne ca en uge tidligere. At tranerne kom sent, kom til at holde stik, men nu synes jeg bestemt, at her burde være kommet flere. For tiden er her i omegnen af 4000. Normen er, at der hvert år kommer en eller flere dage, hvor trækforholdene er optimale, og på sådanne dage ankommer tusindvis af traner. I år er det ikke indtruffet, selvom vejret egentlig har været ganske udmærket. I snart to uger har venstenvind været stort set enerådende, og vestenvind skal der til, for at tranerne finder vej til Pulken i større tal.

Så må jeg jo prøve, om jeg kan sætte fingeren på, hvad der har været galt. Det eneste jeg kan komme på er, at vinden har været for kraftig. Jeg vil mene, at vindstyrken er en faktor, som vil betyde mindre og mindre som dagene går. Nu skriver vi 26. marts og det betyder, at tranerne begynder at have lidt travlt. Ud fra disse betragtninger burde der f.eks. i dag kunne ankomme mange traner til Pulken. Vejret her i Pulken er lige nu som følger: Frisk til hård vind fra VSV, ingen nedbør, god sigt >10 km og 6/8 skydække.

Det er i hvert fald på tide, at forsøge sig med årets første trane-vejrudsigt. Den tilsiger, at alle dage frem til og med onsdag i den kommende uge byder på næsten optimale trækforhold for tranerne. Det gælder til dels også i dag, hvor Stettin og Rügen dog har haft overskyet vejr. Mandag og tirsdag tilsiger vejrudsigten svag til jævn vind fra VNV-NV samt vekslende skydække med indslag af sol. Onsdag bliver vinden nordlig på Rügen, mens vejrudsigten for Stettin til gengæld er optimal. Så er spørgsmålet naturligvis om tranerne p.t. befinder sig i Nordtyskland eller ”på Nordpolen”.

Nå, der ankommer i hvert fald traner lige nu, hvor klokken er blevet 11:55.

Et PS bliver nødvendigt: Nu klokken 12:50 er der igen stork oppe på mit tag. Denne gang en fugl, som jeg ikke mindes at have set før. Dens farvering så jeg kun kortvarigt, da den gik nede i engen, og nu vil jeg gå ud i haven igen, af frygt for at skræmme den væk. Men den står altså oppe i redeplatformen nu, og så vidt jeg opfattede det er dens farvekode, på venstre tibia, regnet fra oven, gul-rød-sort. På højre (?) tibia sad en sort ring med nummer. Det er nok ved at være på tide, at fortælle historien om storkene, men det må blive ved en senere lejlighed. 

Jeg kan tilføje, at "Storkenyt" er mit øgenavn for DOF's blad Fugle & Natur - og det er ikke pænt ment. Nu er jeg så altså selv blevet kolportør af storkenyheder; sådan kan det gå.