FORÅRSUDSTILLING 2024: ÅBENT/ÖPPET 23. MARTS - 7. APRIL samt 13-14. april, 10:30 - 17:00, HÄRNESTADSVÂGEN 127, VED PULKEN! tlf: +45 31 69 47 26. (EVT. ÆNDRINGER ANNONCERES HER)

22. marts 2018

VEJRUDSIGT FOR VIDEREKOMNE










Syngende grønspætte i dag.

Årets første udstillingsdag har været rigtig råkold. Linderödsåsen ligger snedækket i syd, mens isen dog er ved at være væk her i Pulken. Det sidste har betydet ankomst af krikand og pibeand. Spidsandeparret ligger her fremdeles. Gravænderne er taget til i antal og viben sang for første gang i år. DOF-Vestsjælland var på besøg. Sidste år, på samme dato, oplevede de 6000 rastende traner. I år var situationen noget anderledes. Blot fem traner kunne det blive til. Ja, på fuglefronten må jeg konstatere, at det har været en lidt begivenhedsløs dag.

Dog, ved ellevetiden i formiddags livede en lokalt halvsjælden grønspætte op. Dem kan der gå år imellem. Tranerne er svære at holde styr på så længe der ikke bliver fodret i Pulken og de endnu er få. Desværre skulle vi hen til kl. 17:22 før hele flokken, 208 stk, landede ude på engen. Det var desværre lige et par timer for sent til at mine gæster fik dem at se.

Det føles som om alt er forsinket i år, men i virkeligheden minder 2018 meget om det, som var normalt i vore første år på Pulken. F.eks. 2010. Siden da er vi blevet vant til ekstremt tidlige forår, så jeg vil egentlig ikke begræde denne vårvinter - vårvinter. Et smukt begreb, som jeg i virkeligheden ikke ønsker overflødiggjort. Vårvinteren er spætternes og uglernes tid. Elgenes tid. Misteldroslernes tid. Det er den tid, hor foråret ligger i støbeskeen og endnu er uudfoldet.

Traneudsigt - en noget frustrerende opgave!
Den er altså ved at være svær. Vejrudsigten ændrer sig radikalt hver eneste dag - det er snart lige ved, at jeg tænker, at meteorologerne sidder og kaster terninger om hvad de skal skrive. Smhi og dmi virkerer en kende provinsielle. Jeg skal ikke kunne sige, om det ikke et sted i krinkelkogene af deres uforståelige interfaces vil være muligt, at udtrække brugbar information, men umiddelbart lader det til, at dmi og smhi primært eksister med henblik på, om man skal tænde grillen eller ej. Prøv en gang at se, hvilket resultat det f.eks. giver, at søge på Gdansk: Smhi: intet resultat. Dmi: "Intet fundet for søgeord "gdansk".Mente du dansk?". Den seriøse vejrudsigt, med et straight forward interface, finder man åbenbart i Norge, nemlig yr.no. Den er hermed anbefalet.

Hvor om alting er, så har vi endnu et femcifret antal traner, som skal nordpå. Når jeg nu har begivet mig ind i spådomskunstens farlige felt ville det være udmærket at vide, om der f.eks. pt. står 22000 traner i Havelluch. Før i tiden var man i stand til at finde relativt recente observationer af traner på kraniche.de, men skønt jeg har prøvet intensivt, er det mig simpelthen ikke længere muligt at finde disse observationer (jeg tager med kyshånd imod gode råd og vejledning). Udgangsreplikken for i dag må blive, at som vejrudsigten ser ud dags dato, bliver følgende dage gode for tiltræk af traner i Pulken:

Søndag den 25. marts
Lørdag den 31. marts

Længere rækker vejrudsigterne ikke. Jeg vil i den kommende tid forsøge, at gøre mit bedste for at holde traneudsigten up to date.