FORÅRSUDSTILLING 2024: ÅBENT/ÖPPET 23. MARTS - 7. APRIL samt 13-14. april, 10:30 - 17:00, HÄRNESTADSVÂGEN 127, VED PULKEN! tlf: +45 31 69 47 26. (EVT. ÆNDRINGER ANNONCERES HER)

24. marts 2018

MANGE TRANER ANKOM - I MORGEN BLIVER ENDNU BEDRE!

Dagens vejr viste sig slet ikke så tosset. Vinden var et par streger vesten for syd og trods overskyet himmel viste en lysende plet i skyerne hvor solen stod. Det så ikke så tosset ud, allerede ved 10-tiden lå en flok traner og skruede langt i syd og gav et vist håb om, at det kunne blive til noget. Og det blev det! Fra ca 12:30 gik det for alvor løs og tranerne strømmede nordpå. Mange trak forbi, men efterhånden stod et par hundrede i Pulken, og antallet voksede støt. Mange kan være gået ned i agerlandet rundt om.

I dagens løb sås desuden huldue 2, rastende stor tornskade (helt klart en trækgæst, for sådan en har jeg ikke set længe), flokke af nordtrækkende sædgæs og så to røde glenter, som bød på et fantastisk show, idet de greb hinanden i kløerne og spinnende som en propel styrtede direkte ned i græsset fra vel 30 meters højde. Det har jeg ikke set dem gøre før.

Kl 18 var her rigtig mange traner.  Jeg lavede en lynhurtigt grovtælling. Mindst 800. At det blev quick and dirty skyldes, at elgen var kommet frem igen, og den ville jeg hellere studere.

Stralsund får imorgen letskyet og SSW light breeze. Tak til Ole, som ledte mig på vej til de tyske traneobservationer - nu kan jeg se, at jeg ikke behøver bekymre mig mere om Gdansk. Konklusion: IMORGEN KOMMER DER TIL AT TRÆKKE RIGTIG MANGE TRANER!