FORÅRSUDSTILLING 2024: ÅBENT/ÖPPET 23. MARTS - 7. APRIL samt 13-14. april, 10:30 - 17:00, HÄRNESTADSVÂGEN 127, VED PULKEN! tlf: +45 31 69 47 26. (EVT. ÆNDRINGER ANNONCERES HER)

8. april 2022

OVER 10.000 TRANER I PULKEN OG ET HIT I VINDUESKARMEN

 

 


Her er masser af traner - i går taltes 10.300 om aftenen, tidligere på dagen talte jeg selv 7000. I dag har jeg også talt tranerne midt på dagen. Jeg kom til ca 6500. En del fugle søger åbenbart ud i Pulkens opland i dagtimerne, så måske er der ikke helt styr på fodringen i år. Visse år har tranerne næsten været fuldstændig koncentreret i Pulken. 

Hvor om alting er, så er antallet af traner i disse dage meget nær et rekordniveau og jeg er ganske overbevist om, at her vil være tusinder vel ind i næste uge og muligvis til efter påske. Jeg tænker, at det kolde og blæsende vejr i kombination med gode fourageringsmuligheder gør, at tranerne ikke har særlig travlt med at komme videre. Det ser dog ud til, at vi får tørt vejr i weekenden, og selvom nedbøren var stærkt tiltrængt, er det noget jeg ser frem til. Der har været dage, hvor det simpelthen har været for surt at være ude.

Her er for tiden rigtig gode muligheder for at se elge, jeg så f.eks. tre i går aftes. Elgene kommer frem fra sen eftermiddasg, og fouragerer i det åbne land til om morgenen. Det vil sige, at hvis man gerne vil se elg, så skal de eftersøges fra kl. ca 17:30 til mørkets frembrud og igen fra daggry til ca kl. 7. 

Et sjældent dyr er dukket op i vores vindueskarm: Leptoglossus occidentalis hedder den, og det er en stor tæge, som har sin naturlige udbredelse i Nordamerika. Indenfor de senere år er arten truffet i både Danmark og Sverige, sandsynligvis er den indslæbt på en eller anden måde. Leptoglossus lever på fyrrekogler, og dem har vi da rigeligt af i haven. Her er et billede af den - den er gået noget fra hinanden, hovedet mangler, det skulle have været for neden. Benene er også knækket af, men man ser tydeligt den tilspidsede bagkrop og det sort-hvid-stribede mønster langs kropssiderne: