FORÅRSUDSTILLING 2024: ÅBENT/ÖPPET 23. MARTS - 7. APRIL samt 13-14. april, 10:30 - 17:00, HÄRNESTADSVÂGEN 127, VED PULKEN! tlf: +45 31 69 47 26. (EVT. ÆNDRINGER ANNONCERES HER)

7. april 2023

ER DER TRANER I PULKEN I PÅSKEN?

 

Den 6. april blev dagens bedste fugl en pibesvane.


I dag har landskabet lignet det normale for årstiden. Engen har nemlig været dækket af traner i tusindevis og da her nu bliver fodret, er jeg ganske sikker på, at den situation vil bestå henover påsken. Det vurderer jeg ud fra, at her er talt ca 6800 traner samt ud fra, at de enkelte fugle raster mellem en enkelt dag og ca tre uger. Der må således være en hel del, som får lyst til at blive en tid, inden sidste etape af rejsen mod ynglepladserne mod nord.

I dag har vi haft besøg af en delegation fra Kranichschütz Deutschland. Jeg fik luftet mit skoletysk, og de kunne berette, at de fleste traner nu, langt om længe, har forladt Tyskland. Gross Mohrdorf har endnu omkring 3000, og der er også flokke i Diepholz m.fl. steder. Der er således ikke ret mange fugle syd for os. Trækket er gået hurtigt i år, det er nærmest gået hen over hovedet på alt og alle. Det var sent til at komme i gang, og antallet af rastende fugle har været en hel del under normalen, både i Pulken og da især i Hornborgasjön. 

Foråret er i det hele taget præget af sene ankomstdatoer. Således ankom f.eks. storspove i går, og to nordtrækkende hvide vipstjerter, som sås i dag, blev årets første for mit vedkommende. Det gør dog ikke så meget, for hidtil har det været et spændende forår. Det kan jeg ikke mindst takke de mange bramgæs, som er begyndt at raste her, for. Først trak de en hybrid blisgås x bramgås med sig, så en super fed rødhalset gås. I dag har det mest spændende været en pibesvane, som rastede hele formiddagen. Pibesvane har i nogle år været et sjældent syn i Pulken, så den var jeg glad for. I går morges paukede en rørdrum kortvarigt. Som vanligt fra den store rørskov ovre i Yngsjön. Jeg har ikke hørt den siden, så måske var det blot en trækgæst. En anden fugl, som man altid konstaterer med glæde, er sølvhejre. Enkelte lægger vejen forbi Pulken nærmest daglig. Fiskeørn og rørhøg er kommet og så er her virkelig mange krikænder. Jeg talte f.eks. 578 stk den 3. april, og det er lige ved at jeg tror, at det skan være ny rekord.

Storkene har endnu ikke taget redeplatformen i besiddelse, men de lægger ret ofte vejen forbi og lander på den, så det er i hvert fald et sted, som de har med i deres overvejelser  angående familieplanlægning.