FORÅRSUDSTILLING 2024: ÅBENT/ÖPPET 23. MARTS - 7. APRIL samt 13-14. april, 10:30 - 17:00, HÄRNESTADSVÂGEN 127, VED PULKEN! tlf: +45 31 69 47 26. (EVT. ÆNDRINGER ANNONCERES HER)

9. marts 2019

7.-8. MARTS 2019


Dagen i går begyndte med finregn, dis og en let sydvestenvind. Nu 21 gravænder på engen, stadig den store tornskade og så fire syngende stære i birken. Stærene havde åbenbart været ved stranden i vinter, for til en begyndelse forvirrede det mig, at høre lille regnspove og strandhjejle kalde fra birketoppen. Ved halv ti tiden opdagede jeg en vandrefalk, som sad nede ved åen i et dødt elletræ.

Man kan måske få det indtryk, at jeg render og kigger på fugle hele tiden, det er i midlertid langt fra tilfældet. Dagene går med at arbejde, så kl. 15 blev jeg overrasket, da jeg kiggede ud over Pulken igen, og så en blændende sol lavt i sydvest, mængder af sangsvaner i kæret og 45 traner på engen. Vandrefalken sad der endnu. Kom ud og mærkede søndenvinden, nu fra stik syd og hård. Senere kom endnu flere traner og svaner og jeg måtte ud og tælle - 165 traner og 220 sangsvaner er en meget sjov kombination. Det første er et ret højt tal så tidligt, det andet et ret højt tal så sent.

På vej hjem igen fik jeg en snak med Göran Frisk fra Ängagården. Der er ikke sået endnu, kunne han fortælle. Markerne er endnu for våde. En helt anden ting: Göran Frisk har bygget et skjul hvorfra man kan se ørne og glenter m.m. på helt nært hold, det kunne jo egentlig være sjovt at prøve, tænker jeg. Det koster et eller andet, der er toilet og soveplads og så kunne min timing ikke være dårligere, for det er pr. i dag lukket for sæsonen. Men han åbner igen til oktober. Han har en hjemmeside: https://friskensgomsle.se

I dag har det bare blæst helt forskrækkeligt. Havestolene har væltet rundt.