12. marts var en dag hvor jeg skulle
køre til København, men først skulle der gøres rent før årets
udstilling, Tranevår i Pulken 2020. Det var en større opgave.
Samtidig pågik den værste storm jeg
nogensinde har oplevet i Pulken. Naboens plankeværk væltede, og da
jeg kom tilbage efter at have handlet i Åhus, lå deres hund, som nu ikke længere var spærret inde, på
græsplænen, og var ved at spise en endnu levende høne bagfra - den havde det, man kalder en field day
(naboen, som jeg naturligvis underrettede, fortalte senere, at den
også havde ædt rottegift, og måtte en tur til dyrelægen).
Selv måtte jeg ud for at sikre taget
på brændeskuret, som var begyndt at klapre i vindsiden. Øresundsbroen var lukket.
Det endte med, at jeg om aftenen talte
1400 traner og 5000 stære i Pulken, og overnattede til fredag.
Det blev så fredag den 13. marts, at
jeg endelig fik overstået rengøringen, hvorefter jeg kørte til
københavn.
Jeg var rystet. En ting var, at jeg
ikke kunne få ind i hovedet, hvad en grænselukning skulle nytte.
Men først og fremmest er jeg så meget sønderjyde, at tanken om at
Danmark lukker grænserne mod Skånelandene, Sydslesvig, Holsten og
Lauenburg, går fuldt ud på tværs af min nationalfølelse. Den er
ligeledes af sønderjysk støbning. Min morfar blev født i 1903 i
Sønder Hygum og gik i tysk skole. Min oldefar blev indkaldt til tysk
krigstjeneste under Første Verdenskrig, og var endt i skyttegravene,
hvis ikke han havde været så heldig, at blive syg og hjemsendt.
Under verdenskrigen måtte familien gemme grisen i møddingen, når
de havde slagtet. Tyskerne havde ellers konfiskeret den til
krigsindsatsen, og de gik godt nok rundt i møddingen og stak med
bajonetter, men grisen var så langt nede under lortet, at de beholdt
den. Jeg kunne blive ved, men kort sagt har jeg en erkendelse af, at
man godt, uden at befinde sig indenfor de grænser, som nutidens
landkort kan opvise, kan være dansk, eller have en identitet, hvori
det danske er en vigtig bestanddel – det sidste er vidt udbredt i
Skåneland, og jeg er fuldkommen overbevist om, at lukningen af den
danske grænse mod Skåne smerter en hel del svenskere lige så meget
som den smerter mig. Jeg skal sige jer, at jeg ikke etablerede mig i
Skåne udelukkende p.g.a. naturen; det var nok så meget for at
repræsentere en dansk identitet, dansk sprog og dansk kultur i
landskabet. At få danskere til at komme her over og opleve det landskab, som ligger ligetil højre for København, hvis man vender kortet rigtigt.
Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg finder det
bedrøveligt, at danskerne (ved opvisning af topmålet af taktisk
idioti) tabte slaget ved Lund, og dermed hele Skåneland, med
undtagelse af det altid tapre Bornholm (som sørgede for, at
tilbageerobre sig selv, og ja, Bornholm er en del af Skåneland), men
min kærlighed til Skåneland er ikke en udfordring af det svenske.
Den er et ønske om samhørighed, som jeg også har udlevet på det
private plan: Jessica er svensk og mine børn er både danske og
svenske. Jeg har svensk svigerfamilie, svensk
lillesøster, endda en svensk tiptipoldefar, og gennem min opvækst
er jeg kommet så meget i Sverige, at jeg ikke kan huske hvornår jeg
lærte at tale sproget. Det har dog været efter jeg fyldte fem, for
jeg kan endnu huske en pinlig situation, hvor min fætter Morten og
jeg kørte i traktor sammen med Yngve, som var naboen oppe ved min
mormor og morfars hallandske “ødegård”. “Haor du keissat i
bøusarna?” sagde Yngve, og grinede, “ja” svarede jeg, og
Morten og Yngve grinede. Da tænkte jeg, at det skulle blive løgn,
at de skulle kunne lave sjov med mig på den måde en anden gang. Jeg
har nok netop været fem år gammel, den sommer.
Der er forskel på en rejsevejledning
og en grænselukning. Den danske regerings lukning af grænsen
finder jeg for det første anstødelig, ikke mindst mod det danske
mindretasl i Slesvig-Holsetn og befolkningen i Skåneland, som for en
stor dels vedkommende har det danske som en del af deres identitet –
og som, for en endnu større dels vedkommende, i højere grad end til
Stockholm og Göteborg, refererer til København, som “deres by”
- den storby man føler, at man bor i oplandet til. Min umiddelbare
tanke var, at dette var et stunt, som skulle slå politisk mønt af
en i forvejen fuldkommen afsindigt umulig situation. Et signal, som
skulle vise, hvilken handlekraftig leder Mette-den-store er.
I det par dage, som er forløbet, er
jeg ikke blevet andet end bekræftet i min antagelse, for hver eneste
gang jeg har hørt en ekspert på området udtale sig om spørgsmålet,
dansk som svensk, har de understreget, at grænselukning ikke er et
indgreb, som de kan støtte. I Sverige har man da heller ikke taget
dette skridt. Her er det politiske plan, så vidt jeg har forstået,
nødt til at rette ind efter de anbefalinger, som man kommer med fra
Folkhälsomyndigheten, og som dermed er videnskabeligt funderede.
Dette er i øvrigt også grunden til, at man ikke har lukket skolerne
i Sverige. Den bagvedliggende argumentation er, at børn for det
første reagerer meget svagt på coronavirus, og at det, nu hvor
virus er etableret, ikke kan gå anderledes, end at størstedelen af
os skal have en omgang før eller senere, virusern er kommet for at
blive, og følgelig er det nærmest svært, at finde argumentet for,
at åbne skolerne igen, når de én gang er blevet lukket, uden at komme til at modsige sig selv.
I øvrigt skal jeg ikke gøre mig til
ekspert på området, men det virker logisk på mig, at det må være
fordelagtigt, at få sygdommen på et eller andet tidspunkt, down the
road. Og her kommer forklaringen på, hvorfor dette indlæg ledsages
af en kongeparadisfugl. “Why do you white men have so much cargo,
when we New Guineans have so little?”. Det spørgsmål fik
Feltornitologen og UCLA professoren Jarred Diamond en gang, da han
var på fugletur på Ny Guinea. Han satte sig for, at finde svaret,
og det er: Guns, germs and steel. Geværer, sygdomme og stål. Jarred
Diamond har skrevet en bog med den titel, men der er også lavet en
tv-dokumentar, som kan findes på you tube, og den forklarer hans
hypotese ganske udmærket. Jeg skal netop til at se den sammen med
Solveig og Ingeborg. De skal skrive en opgave om Inkariget, mens de
har hjemmeskole.
Teorien bygger på, at hele grundlaget
for den verdensomspændende kultur vi ser i dag, og som det er svært
at komme udenom har sin rod i Europæisk dominans gennem århundreder,
er at finde i den opfindelse af landbruget, som indtraf i Mellemøsten
for ca 12500 år siden, og at denne opfindelse var udløst af
kuldeperioden Yngre Dryas. Teorien tager sin begyndelse i, at
menneskene i Den Frugtbare Halvmåne, som havde haft gode livsvilkår
som jæger-samlere under den lune Allerødtid , fik problemer, da
kulden atter satte ind i Yngre Dryas (Allerødtid hedder det, fordi
perioden har sin typelokalitet i den lille grusgrav nord for
Bregnerød, som rent faktisk var der, hvor jeg cyklede hen for at se
på rådyr, da jeg var barn). Og hvorfor indtraf så pludselig en ny
(temmelig kort) kuldeperiode, umiddelbart efter den sidste istids
slutning? En mulig forklaring er, at den blev udløst af et
asteroidenedslag. 12800 år gamle fragmenter af en asteroide er
fundet rundt om på Jorden.
I sommeren 2016 opdagede professor Kurt
Kjær fra Københavns Universitet krateret efter et asteroidenedslag
i Hiawatha Gletcheren, i grønlandske Inglefjeldland. Kurt Kjær var
redaktør på Kim Aaris-Sørens bog Danmarks Pattedyr fra Istid
til Nutid, som Jessica og jeg
illustrerede og designede – han fortalte os om opdagelsen, allerede i efteråret 2016 (og efterfølgende
fik jeg til opgave, at illustrere selve nedslaget). Fundet blev
publiceret i 2018. Hiawathanedslaget er endnu ikke sikkert dateret.
Én teori er dog, at det daterer sig til netop Yngre Dryas. Hvis det
er tilfældet, er denne jernasteroide, 1 km i diameter, selve den
faktor, som har lagt grunden til verden, den “Antropocæne”, som
den er i dag. Det er svimlende at tænke på, at det muligvis er så
slumpvis en hændelse, som gør, at vi ikke den dag i dag trasker
rundt og jager urokser med bue og pil.
Der er ingen ende
på, hvor fascinerende verden er, når svarene på spørgsmålene så
ofte er spørgsmål, og lige nu er der fantastisk her; der var gråt
af traner i Pulken i går aftes (16. marts). Tusinder. Det
fortsatte på den anden side åen, og nede i engen sad vandrefalken på et stykke drivtømmer i stoisk ro.
Jeg kommer til at rapportere om
dette års tranesæson i Pulken så meget som overhovedet muligt.