FORÅRSUDSTILLING 2024: ÅBENT/ÖPPET 23. MARTS - 7. APRIL samt 13-14. april, 10:30 - 17:00, HÄRNESTADSVÂGEN 127, VED PULKEN! tlf: +45 31 69 47 26. (EVT. ÆNDRINGER ANNONCERES HER)

4. marts 2020

EGENTLIG ER TRANEVÅREN ALLEREDE BEGYNDT



Der er ingen grund til at finde superlativerne frem. Jeg synes de rå facts taler for sig selv; fugle hvor end man vender sig og pattedyr, så det kan gøre det ud for en safari.

Lige nord for Graften fouragerede en blandet gåseflok: tajgasædgæs, blisgæs, kanadagæs, grågæs, to hybrider mellem kanada- og bramgås og to kortnæbbede gæs, den ene af de sidstnævnte med halsring, den anden med GPS-halsbånd. Dem fik jeg aflæst og rapporteret, og jeg glæder mig til at høre, hvor de har rejst omkring i verden, før jeg spottede dem fra min forhave.



Klokken 12:15 gav en panorering over Pulken en blå kærhøg, en gammel og en immatur havørn, stor tornskade, 110 blisgæs, ca 250 bramgæs og endelig en adult vandrefalk, som i øvrigt blev siddende længe nok på sit muldvarpeskud ude på en af holmene, til at jeg kunne nå at pumpe min cykel og køre ned og få malet en skitse af den. Ja, endelig skulle jeg en gang få tid til at gøre dét, som jeg er bedst til, og som jeg derfor burde koncentrere mig om, nemlig at sidde ude i naturen og male. Det er afgjort noget af det, jeg bedst kan lide at gøre, for da er jeg virkelig til stede i mit liv.

Jeg fejrede det med også at køre over og tegne elgene, som jeg fik lavet et par streger af, mens de roligt spiste vinterraps flankeret af seks rådyr. I dag var det let at se, at den ene var en han; det var den med geviret, samt én som vel så må være en kvie.



Natur- og Traneprognose
Der er stadig klass-1 varning for Helge Å nedstrøms fra Osby, så Pulken kommer nok til at have usædvanlig høj vandstand en tid endnu. Det er ikke nogen dårlig ting; tranerne overnatter her som de plejer, og her er, særlig i forhold til datoen, rigtig mange fugle - i går f.eks. hele ni knarænder. Jeg tør allerede nu spå, at det bliver et super godt år for vadefugle, når vi når så langtt. Ikke mindst bliver brushønsene glade når de ser så meget vand; jeg kunne godt forestille mig, at her kommer til at være op mod 200 rastende samt danseplads, når vi når hen sidst i april 

Det er lidt tidligt at lave en traneprognose, men i betragtning af at her allerede er omkring 200 er der en vis sandsynlighed for, at vi når dagsciffre på over 1000 stk. allerede fra næste uge. Bortset fra fredag og lørdag har alle dage fra idag og ti dage frem faktisk udmærket vejr for tranetræk, men da det er tidligt skal der nok noget solskin til. Torsdag og fredag i næste uge ser derfor gunstige ud og  kan nok give en del tiltræk.

Hvis man kan klare sig med de 200 traner som allerede er her, er elgene egentlig grund nok til at komme her over og opleve det tidligste forår i den Skånske vildmark. Jeg har nu set elg ved fire ud af fire forsøg. Fra kl. 16:30 og frem til det bliver mørkt er chancen for at se elg for tiden meget tæt på 100%.  Det er 130 km øst for Københavns Rådhusplads.