FORÅRSUDSTILLING 2024: ÅBENT/ÖPPET 23. MARTS - 7. APRIL samt 13-14. april, 10:30 - 17:00, HÄRNESTADSVÂGEN 127, VED PULKEN! tlf: +45 31 69 47 26. (EVT. ÆNDRINGER ANNONCERES HER)

20. marts 2020

STOR KOBBERSNEPPE OG SORT SOL MED TRANEBÅND FOTOKAVALKADE


Traner i agerlandet langs Everöds Ängaväg. Tusindvis af traner fouragerer for tiden spredt ud over markerne her. Denne er malet på baggrund af feltskitser fra i forgårs; når man maler er det svært ikke at være en dag eller to bagud i forhold til rapporteringen.

Pulken, stik syd, malet fra fugletårnet i går aftes.Det var næsten mørkt, da jeg endelig nåede til spejlbilledet i vandfladen.

I dag har tiltrækket af traner været meget begrænset, trods nordvestenvind og opklaring i løbet af dagen. Måske fordi det var så koldt i nat. De bør heller ikke have så travlt endnu, selvom det er mildt, er det altså endnu kun den 20. marts, og der gives år, hvor trækket over hovedet ikke er gået i gang på dette tidspunkt. Til gengæld var der stort tiltræk i går, så det undrer mig, at Everts overnatningstælling her til aften blot gav lidt under 3000 stk.

Selv overlod jeg tranetællingen helt til ham, da der begyndte at komme stære. De kom i mindre flokke på mellem 20 og nogle få hundrede, så de var nemme at tælle. Stære, som holder en lige kurs, er relativt nemme at tælle, da de enkelte fugle i meget høj grad holder deres position i flokken - prøv selv at se efter, så forstår man nok, hvad jeg mener.

Grunden til at jeg gad dét er, at jeg i sidste uge så nogle meget store stæreflokke, som fik mig til at forstå, at de småflokke jeg så ofte har set flyve over Pulken om aftenen, i virkeligheden repræsenterer et meget stort antal fugle. Det er naturligvis fugle, som er på vej mod en fælles overnatningsplads. Dagens tælling kom op på 4700, og lidt efter at indflyvningen var stoppet kom en enorm sky op over Gamla Fåran, elleskoven som gør, at man ikke kan se Yngsjöns rørskove fra Pulken - nu er jeg næsten sikker på, at det er i dens rørskove, de overnatter.

Hvor mange fugle flokken bestod af, har jeg ingen idé om, for samtidig med at jeg tæller fugle som flyver ind fra vest, kan der snildt komme fugle til Yngsjön fra andre retninger, i skjul bag gamla fåran. Stæreflokken lavede klassisk luftakrobatik, alt imens hundreder af traner passerede dem. Det var spektakulært. Også en vandrefalk kom flyvende, mod den orangeguleaftenhimmel.

Et par ankomster har dagen også budt på, nemlig hvid vipstjert og en meget meget eksklusiv stor kobbersneppe, udmeldt af Evert kl. 15:25 og suttet af mig fra terrassen.

Her er til gengæld overraskende få ænder for tiden. Sådan noget som 50 krikænder og lidt færre gråænder, og så ligger de helt nede i sydøsthjørnet, så langt væk som de over hovedet kan komme til. Jeg havde ellers forventet mængder, nu hvor her er så meget vand, men nej.

Alt i alt en rigtig udbytterig tidlig forårsdag på Pulken.

Stære flyvende mod Yngsjön, i dag. Sådan en flok vurderer jeg til 400, og en lyntælling på foto gav ca 440 stk.

Stære og traner i luften over syd-Åulken i dag
Traner under indflyvning til Pulken i går.

Traner på vest-Pulken

Stære og traner over Gamla Fåren. Man skulle nok have været der, for rigtig at fatte hvor flot det var.


1971: "Nu er det vores tur"
2020: "Nu er det vores diktatur"
Glem ikke, hvad det vil sige, at leve i frihed!