FORÅRSUDSTILLING 2024: ÅBENT/ÖPPET 23. MARTS - 7. APRIL samt 13-14. april, 10:30 - 17:00, HÄRNESTADSVÂGEN 127, VED PULKEN! tlf: +45 31 69 47 26. (EVT. ÆNDRINGER ANNONCERES HER)

16. marts 2021

STÄNGT I DAG OCH I MORGON

 


Under senaste dagarne har vinden varit hela varvet runt, och när det inte har regnat, har mörka moln hotat. Det har därför varit omöjligt att hava alster hängande ute. Jag måste hitta på något annat, så det blir paus ett par dagar.

Här är rikligt med tranor. Den 13/3 övernattade 920. Under dagen födsöker de på fälten här runt om, gärna ner mot Yngsjö Kapell. Matningen har inte börjat än, så dagtid ses bara ett fåtal i Pulken. Om man vill se tranor här är det soluppgång eller skymning som gäller. Ett fint alternativ till att skåda tranornas kvällsinflygning till Pulken är parkeringsfickan ut med väg 118 strax norr om bron över Helge Å. Därifrån överblicker man Yngsjöns vasshav och man ser tranorna flyga mot Pulken med kvällshimmeln som bakgrund. Om man vill se band av tranor flygande mot röd himmel, vilket även lär vara en favvis bland fågelfotografer, är det där man ska stå.

Ett bekymmer är, att det numera ligger två døda fåglar i kärret. Jag misstänker fågelinfluenza. Den ena går det inte att se vad är, då den ligger i vattnet och har trampats ner i dyn av trutar och kråkfåglar. Den andra är en grågås. Denna stod till en början ensam på den närmare sidan av kärret, medan maken låg ute på vattnet och alla andra gäss stod på bortra sidan. Detta är typiskt för sjuka fåglar. Jag har även upplevat beteendet hos sjuka tranor, så när jag ser sådant förvänter jag, att fågeln dör inom kort - egentligen interessant, att den sjuka fågel isolerar sig. Dagen efter hängde gåsen med vingarna, som om den inte orkade att hålla dom uppe på ryggen. Sisst på dagen var den död.

I går var jag en sväng nere på kusten. Från Juleboda till Friseboda räknade jag in 267 alfåglar, vilket är ganska många. Som mest rastade de långt ute, men enstaka lå helt inne under kusten och jag fick bevittna på nära håll hur en grupp på fyra hanar hade ett mycket kontant sätt att kurtisera en ensam hona: Hon försökte allt vad hon kunde att komma undan genom att dyka, men hanarna följde efter och försökte tydligen utmatta henne, så att de kunde komma till att para henne. Det var inte mycket luft hon hann få i sig och ingen chans till att lyfta fick hon heller. Jag vet inte om de lyckades.