FORÅRSUDSTILLING 2024: ÅBENT/ÖPPET 23. MARTS - 7. APRIL samt 13-14. april, 10:30 - 17:00, HÄRNESTADSVÂGEN 127, VED PULKEN! tlf: +45 31 69 47 26. (EVT. ÆNDRINGER ANNONCERES HER)

8. april 2021

I DAG MÅLAR JAG VID PULKENS FÅGELTORN

 


I dag medverkar jag i Vattenrikets livesändning från Pulken, vilket betyder att jag kommer att vara ute vid fågeltornet. Själva sändningen är mellan kl. tolv och 13, det utgår i alla fall jag ifrån. När jag arbetar börjar det alltid med en massa blyertsritning, vilket är knappt så roligt att titta på, som när jag faktiskt målar. Därför går jag ut till fågeltornet typ nu, så att det redan finns något på pappret när Vattenrikets sändning börjar. 

Från senaste dagarna har det roligaste på fågelfronten varit en observation av gulhämpling från Yngsjö 6/4. Det rörde sig om en sjungande, som tyvärr satt dold, en hona samt möjligen en mer fågel. Jag träffade på dom strax söder om Helge Å mellan gamla Järnvägsbron och väg 118 och har stor lust att eftersöka dom på nytt. Tyvärr hade jag i går alldeles för brottom. Kanske blir det en chans senare i dag. Något annat som det börjar bli dax för är svarthakedoppingar i häckningsdräckt. Det är tid för en sväng ner till stranden. Yngsjö Strand är inget dåligt ställe för arten. Min högsta räkning där är 21 fåglar (var det inte så det var?) och det var netop i april. Doppingarna spelade då ute på havet, väldigt spektakulärt. Vackra är de.