FORÅRSUDSTILLING 2024: ÅBENT/ÖPPET 23. MARTS - 7. APRIL samt 13-14. april, 10:30 - 17:00, HÄRNESTADSVÂGEN 127, VED PULKEN! tlf: +45 31 69 47 26. (EVT. ÆNDRINGER ANNONCERES HER)

13. marts 2022

13. MARTS

 

Pulken 9. marts 2022. Rimtågen er lettet, solen er kommet frem og har allerede smeltet rimen på det meste af skoven. Men et lille parti har stået skygget, og da solen når det, står det en tid frem som et lysende hvidt skovparti.

Det har været kolde østenvindsdage, Det har ikke betydet, at tranetrækket er gået i stå - jeg er netop ankommet efter et par dage i Danmark, og på vej tilbage til Pulken så jeg først en stor flok over Malmø, og videre på min vej henover Skåne yderligere fire flokke med tilsammen 97 fugle, som stædigt arbejdede sig øst på, mod vinden. De kan meget vel have haft kurs mod Pulken, men jeg talte ikke traner, da jeg nåede frem lidt efter kl. 18, for på markerne lige nord for Pulken stod en solid flok gæs. Jeg kunne se, at der var mange blisgæs imellem og talte dem. Der stod 370, og det var interessant, for når gæssene flyver ind i Pulken, hvor de overnatter, så gør de det så sent, at det er umuligt at artsbestemme dem i mørket. 

Der var vel et tilsvarende antal bramgæs, som jeg ikke gad tælle. Mens 370 blisgæs er mange, er et tilsvarende antal bramgæs få. Der skal være flere, for at jeg gider tælle dem. I hvert fald, nu har jeg et billede af artsfordelingen og antallet af de gæs, som overnatter hver aften i denne tid.

 

Prognose                                                                                                                                                      

Det er ved at være tid for en prognose for traneforekomsten i Pulken i den kommende uge. En prognose er ikke helt let, for der er udsigt til især østenvind, men også en frontpassage fra vest, samt dage hvor vinden vender i dagens løb.

Men så fremt vejrudsigten holder, forventer jeg at mandag og tirsdag bliver temmelig stille, og så er der  mulighed for en del tiltræk onsdag. Torsdag tegner ringe, mens fredag til gengæld ser rigtig lovende ud: Der er udsigt til høj sol og en vind, som begynder i SSØ, men som i løbet af dagen drejer,  for om eftermiddagen at ende i nordvest. Især hvis vinden drejer med uret, vil det betyde, at rigtig mange traner ankommer til Pulken. Hvis dette holder stik vil her væregodt fyldt på i den kommende weekend. 

 

9. marts

Den 9. marts fik jeg lavet en beskrivelse af dagen, samt af en typisk aften ved Pulken her i det tidlige forår. Jeg glemte bare at poste, men det kommer her:

Så kom den 9. marts med tæt rimtåge frem til ved titiden. Vinden var der først ikke, så gik den i øst. Da tågen lettede stod 589 traner på engen. Det var kl. 10:15.

Som reglen foreskriver, er tiltrækket af traner svagt i østenvind. Jeg så kun én flok komme ind i dagens løb, 7 fugle, men havde dog også min opmærksomhed andre steder. Ja det skal jeg sgu love for.

Ankomst af stor præstekrave, trækkende hulduer, men rigtig interessant blev det først, da jeg om aftenen var ude at tælle overnattende fugle. En blishøne lå i det centrale kær, så Gu'. Den ser man ikke hvert år i Pulken, det er et reelt lokalhit.

Sådan en aften forløber således, at de fleste traner først samles på engen. Så begynder sangsvanerne at dryppe ind. Så er der stæreopvisning over syd-Pulken, mindst femhundrede lå og tegnede ovaler og cirkler i prik-teknik, før de strøg østpå mod Yngsjövassen. Når det er ved at skumre reelt begynder tranerne at flyve ned i syd-Pulken og flere støder til. Tællingen af overnattende traner endte på 254, så de fleste af de fugle som ankom i går, har haft travlt med at komme videre nordpå i løbet af dagen. 

Sangsvanerne drypper ind næsten til mørket sænker sig, men lige inden da, i det sidste modlys fra vest, flyver gråænderne ud. Det er meget koncentreret og varer blot et kvarters tid. Det er min nye fornøjelse, at tælle dem. Det giver nemlig et langt mere fyldestgørende tal, end det man får ved at tælle dem i dagens løb, når de ligger på vandet og skjult mellem rør og siv. I dag fløj de ud fra 18:36 - 18:54. Hele 1342, og alle røg igen nordpå. Måske er det Hammarsjön, som trækker?

Når andetrækket er overstået er det næsten mørkt, og først da begynder hovedparten af blis- og bramgæssene at flyve ind for at overnatte. Og det fik de lov at gøre i fred for mig.