FORÅRSUDSTILLING 2024: ÅBENT/ÖPPET 23. MARTS - 7. APRIL samt 13-14. april, 10:30 - 17:00, HÄRNESTADSVÂGEN 127, VED PULKEN! tlf: +45 31 69 47 26. (EVT. ÆNDRINGER ANNONCERES HER)

18. marts 2022

KANONTRÆK

Det er Solveig, 13. år, som har malet denne trane - bemærk især hvordan hun sanser- og gengiver farve og lys. Rent formelt er det få voksne, som kan være med dér, og dertil er der en personlig penselskrift og sansning involveret her.

Vejrudsigten kom til at stemme, så det gik præcis som i min traneprognose fra 13. marts. Der har væltet traner ind det meste af dagen. Første flok så jeg ved 11-tiden, det var fugle, som trak nordpå, men fra 13:30 begyndte flokke at ankomme til Pulken. Det accelererede sidst på eftermiddagen. 

Jeg har netop talt op, og min tælling endte på 6200 traner, hvoraf de sidste to landede ca kl. 19. Til sammenligning kan jeg fortælle, at min tælling i går blot nåede 418 stk. Jeg tør godt love, at her kommer til at være mange traner weekenden over.

Fra 13:30 i dag og ca en time frem ´"live-bloggede" jeg tranetrækket på facebook - hvis man befandt sig i nærheden, var dette nemlig virkelig dagen at komme til Pulken. Den rapportering giver et meget godt billede af trækintensiteten. Det ser således ud:

- Nu kl. 13:30 brakar det loss. 71 tranor kretsande inför landning i Pulken, fördelade i två flockar. Tidigare i dag sågs 13 sträckande N och det är ganska säkert, att flera just nu är på väg söderifrån och att flock efter flock kommer att anlända i Pulken fram till fredagskvällen. Detta var att förvänta i den givna vädersituation, och ganska som jag förutså i min senaste "tran-prognos" på min blogg 

- Under senaste halvtimmen ytterligare: 43+146+19+53+50+44+6, så Q.E.D

- +54+37+1 havsörn+16+94+12
dessutom 80 starar och ca 200 bo/berg N 

- +19+136+13+1 trädlärka+en kontinuert ström av bo/berg+30+

Bo/berg betyder bogfinke/kvækerfinke. Jeg har intet overblik over finketrækket, men der kom konstant flokke med typisk 20-30 fugle. De skal nok regnes i tusinder. 

 Den ene art efter den anden ankommer i disse dage. I dag ankom hedelærke (hvis man kan sige sådan, når det blot er 3. eller 4. gang jeg ser den på lokaliteten) og rørhøg, den sidste i form af en hun kl. 17:43. I går ankom strandskade, stor regnspove og skeand og i forgårs spidsand. Knarand har været her siden i mandags, og i dag var her hele 14.

Pibeand øger i antal nu, her er rigtig mange gråænder, men krikand er ikke rigtig kommet i gang endnu, eller også ligger de og gemmer sig - rørskoven er lidt af en hindring, når der tælles ænder. Blishønen er her endnu, og den har fået selskab. Først var der én, så to og nu seks, hvilket er fuldkommen uhørt. Det er jo meget sjovt. Men så er det heller ikke sjovere, for det er også et symptom på, at Pulkens centrale kær er begyndt at ligne en stabil sø alt for meget. Midt i kæret vokser en stor og kraftig rørskov. Det var her ikke for blot nogle få år siden. Det ligner sgu Utterslev Mose, og det er noget der bør gøres noget ved.

 

Trane-prognose

Det ser ud til at der blot bliver tale om svagt tiltræk lørdag-mandag. Til gengæld er her nu ankommet rigtig mange fugle, og da traner godt kan raste her i over en uge, vil der være traner at se på hele weekenden og ind i næste uge.

Tirsdag kan blive interessant. Arkona får om formiddagen sol og svag vind nærmest stik sydfra, og hvis fuglene rammer Skånes sydkyst - og ikke f.eks. Møn - vil de have søndenvind over Skåne. Det er ikke det værste til tiltræk. 

Torsdag har til gengæld en helt optimal vejrudsigt: Vinden går i vest, solskin med skyer på himmelen. Hvis det holder stik, kommer der væltende traner ind til Pulken.

Fredag og lørdag fortsætter vestenvinden, nu med overskyet vejr. Skyet vejr er ikke noget som forhindrer tranerne i at trække, vestenvind er den rigtige vind i Pulken, og datoerne taget i betragtning bør stort tiltræk kunne forventes også fredag og lørdag.