FORÅRSUDSTILLING 2024: ÅBENT/ÖPPET 23. MARTS - 7. APRIL samt 13-14. april, 10:30 - 17:00, HÄRNESTADSVÂGEN 127, VED PULKEN! tlf: +45 31 69 47 26. (EVT. ÆNDRINGER ANNONCERES HER)

9. marts 2022

TIDLIGT TILTRÆK

 


Feltnoter 8/3 2022

Jeg synes allerede, at jeg er ved at komme bagud. Hver dag har sin historie, men her er jeg kun kommet til i går. Og det var en af disse dage med vestenvind og sol, hvor tranerne trækker ind. Bevares, vi er tidligt i den aller spædeste begyndelse. Men som de traner dog har travlt. Det var i mindre skala, men det mindede så sandelig om noget sidst i marts. Det var så lunt, og tranerne fulgte kysten nordpå - nogle stak videre, andre drejede til højre og landede i Pulken.

 Jeg selv fulgte trækket fra 14:23 til 15:52; forlod det faktisk, da det virkelig tog fart - i løbet af de sidste tre minutter alene ankom 223 traner. Det jeg kan lide, er den der spænding ved at sidde og følge trækket. Sjovt nok så jeg knapt en eneste trækkende småfugl, jeg tror simpelthen de gik for højt til at kunne registreres. Så det blev rovfugle, traner, duer og gæs.

 Det blev til ca 17 traneflokke - når de nærmer sig splitter de jo op, samlersig, deler sig - nogle vil videre, andre vil ikke. Det er storslået, og med måne, det klassiske fotomotiv. Jeg malede det i stedet, sådan lidt hurtigt. I alt 502 nordtrækkende traner i obsperioden, hvoraf 301 gik ned i Pulken. Evert blev til kl. 18 og da stod over 800 traner i Pulken. Det kan faktisk være en rekord indenfor kategorien højeste antal på tidligste dato.

At bemærke var, at hulduetrækket virkelig er i gang nu. 20 ringduer og 13 hulduer. Det hele drypvis, ikke de der store efterårsflokke, men små eksklusive rejseselskaber., af hul- og ringduer. Det er simpelthen bare elementært spændende, at få øje på 9 duer lang pokker i vold, og følge dem, indtil man ser, at det er tre ringduer og seks hulduer.

Og er fugle ikke bare federe når de trækker? Af fem havørne mener jeg, at to 2k-fugle var nordtrækkende. Højt til vejrs i det skyfri blå og i langt glid med hånden vinklet, og kvastet som på en gåsegrib. Vandrefalken ville dog ikke være med. Den lå og kredsede, og så håber jeg jo at kunne notere 1 N og med tidspunkt. Men den blev sulten; klappede vingerne sammen og demonstrerede, at den er verdens hurtigste dyr, og det er også noget.