FORÅRSUDSTILLING 2024: ÅBENT/ÖPPET 23. MARTS - 7. APRIL samt 13-14. april, 10:30 - 17:00, HÄRNESTADSVÂGEN 127, VED PULKEN! tlf: +45 31 69 47 26. (EVT. ÆNDRINGER ANNONCERES HER)

30. marts 2022

SNE, TRANER OG ELG-BONANZA

 


Så er det blevet koldt igen. Ca 10 cm sne i morges. Det var noget som pludselig gjorde det let at tælle sanglærkerne, som sad nede på marken. Ude i kæret var det pludselig også let at tælle bekkasinerne, som nu stod langs vandkanten, hvor jorden er blød. Hele 29 talte jeg, og de havde selskab af engpibere, stære og rørspurve, som også søgte til den smalle strimmel strand, som ikke var bundfrossen. Et par små lappedykkere i yngledragt, 9 knarænder, 66 gravænder og et par spidsænder var der også, ligesom et antal krikænder, skeænder, pibeænder og masser af gråænder (dem er jeg stort set holdt op med at tælle i dagtimerne, da jeg jo nu har lært, at de skal tælles under aftentrækket). Hele 19 blishøns var der også. Den er åbenbart det nye sort i Pulken, hvis jeg må være så fri.

Men først og fremmest var der tranerne. De tog sig usædvanlig godt ud på den snedækkede eng. Det er set før, men i dag var dog helt specielt smuk - alle kviste, stammer og grene i elleskoven var optrukne i hvidt. Himmelen dramatisk, flerfarvede skyer og himmelblå pletter, som lod solen skinne igennem. Det er afgjort en af de smukkeste dage jeg har oplevet i løbet af 15 traneforår, så jeg tog nogle billeder.

Udsigt over det centrale kær i Pulken, set fra volden ved Graften i retning mod sydøst.

Solen bryder igennem


Sneen er for størstedelen tøet bort i løbet af dagen, men oppe på åsen ligger den endnu, og det er en helt klassisk vejrsituation i Pulken, og jeg kan lide den, for det er som at leve i et bjerglandskab.

I skumringen fik jeg for mig, at det kolde vejr måske har fået elgene til at søge ud på markerne for at græsse. Jeg har været nede på det lokale elg-stake-out nogle gange her i foråret, uden held, men i dag havde jeg en god fornemmelse. Den slog så sandelig ind. Hele syv elge var kommet frem af elleskoven, og det er det højeste antal jeg har set her i området; ja måske nogensinde. Når man normalt ser en enkelt eller en familie, er det let at få det indtryk, at det er de samme dyr man ser hver gang, men dagens syv elge viser, at sandheden nok er mere nuanceret.